Ads 468x60px

duminică, 31 mai 2015

Pe repezeală...

Sursa: aici



Ce se ascunde în spatele fugitivului răspuns: „Bine!”?

- Ce faci?
- Bine. Tu?
- Bine.


          În rutina zilnică, de multe ori întâlnesc această conversație. Nu știu de ce, dar personal, pentru acest scrut dialog, din nou, dau vina pe stilul de viață în care am ajuns să trăim; un stil permanent agitat, mincinos și rapid.
          Încă o dată mi-am permis să fac un ”experiment”, dacă-l pot numi așa. Am întrebat, din nou, câteva persoane (tineri în special) ce părere au despre acest răspuns fugitiv, iar răspunsurile au fost într-adevăr pe măsura așteptărilor mele. Pentru o mai bună înțelegere al acestui Bine fugitiv voi scrie răspunsurile care le-am primit din partea celor pe care i-am contactat.

  1.      Consider că în spatele fugitivului răspuns „Bine!” se ascunde o neîncredere în cel care adresează întrebarea, deoarece în acestă vreme în care trăim, nu mai iubim, nu mai simțim unii cu alții, nu mai avem încredere unii în alții... Cred că „Bine!” îi un fel de „Pace!”, salutul internațional din contextul bisericii.. Dăm pace, fără a avea pace! Consider că „bine” în contextul întrebării „ce faci?” este rezultatul egoismului care este la un apogeu înalt (adică cel întrebat nu dorește să se exteriorizeze, nu dorește să spună exact starea lui..)
  2.      Dacă toți am face ceea ce spunem, adică „bine” nu ar mai exista răul. În spatele cuvântului „bine” se pot ascunde multe greutăți, stări negative și de multe ori folosim cuvântul deoarece evităm să expunem starea din momentul respectiv. În altă ordine de idei, dacă privim cu atenție, folosim de multe ori cuvântul „bine” scris într-un mod sec pentru a evita conversația. Ei bine, când ești în regulă spiritual și fizic, ești fericit, iar atunci nu ai cum să răspunzi „bine” la întrebarea „ce faci?”
  3.      În spatele răspunsului acesta se pot ascunde multe lucruri, de cele mai multe ori nu pozitive și este însoțit și de un zâmbet oarecum fals, care ar trebui să arate, cât de cât, că este „bine”. În zilele noastre, acest „bine” este folosit la repezeală, oamenii neavând timp să se mai oprească unii cu alții să discute și să schimbe păreri. Deci „bine” ascunde lucruri care nu merg tocmai bine..
  4.      De cele mai multe ori răspunsul la întrebarea „ce faci?” preferăm să fie un simplu „bine” când, de fapt, nu e așa deloc, ci doar ascundem ceea ce defapt am vrea să arătăm și să spunem. Biblia ne învață să vorbim între noi cu cântări și cu psalmi.. Dumnezeu așează unele persoane lângă noi, nu pentru a avea cât mai mulți prieteni, ci pentru a ne ajuta prin simpla întrebare „ce faci?” , sperând ca această întrebare să rupă lanțul diavolului, care ne șoptește să nu ne deschidem sufletul. Dumnezeu să ne ajute să fim sinceri în primul rând cu noi și apoi cu cei cărora le pasă de noi!
  5.      Chiar ieri am întrebat pe o prietenă ce face și răspunsul a fost „bine”, dar nu era bine deloc, mărturisindu-mi apoi. Așa ne place nouă să susținem că suntem bine când defapt ne apasă niște stări și în loc să cerem ajutorul, noi, ne chinuim singuri.
  6.      Acest răspuns dat în grabă ascunde, de obicei, o stare de tristețe sau poate nepăsare. Nepăsare arătată față de cel care îți adresează întrebarea „ce faci?”. „Bine” este răspunsul tipil și general care, în fapt, ia fosrma unei minciuni. Când starea ta tinde spre deprimare, vorbele tale vor să ascundă acea stare cu care nu ne mândrim niciunul. Acest răspuns este ca o mască pe care ne-o punem pentru a ne ascunde sufletul.
  7.      Dacă aș defini într-un cuvânt acest minidialog, superficialitate s-ar numi el. Poate încolonarea la mersul societății, poate teama de dezamăgire sau poate nepăsarea..multe sunt motivele, puțini mai sunt cei ce caută profunzimea. Dumnezeu îndemna prin Ieremia la profunzime: Ieremia 29:13

          Se pare că au fost ceva persoane care au răspuns afirmativ la provocarea mea și observăm că toate aceste șapte răspunsuri sunt păreri comune. Nu sunt departe nici eu de ele. De multe ori răspund și eu cu „bine” pentru a scăpa de un dialog, de o situație, de o mărturisire ș.a. însă de când mi-am propus să scriu acest articol, am încercat să nu mai răspund simplu „bine” de fiecare dată, ci doar atunci când sunt într-adevăr bine. 
          Ne pierdem, ne răcim tot mai mult și încet, dar sigur ajungem la o stare în care să nu ne mai intereseze pe unii de alții (în direcția bună..pentru că acum tot mai mulți sunt interesați de vecinu cum să facă să-i omoare capra, că doară a mea e pe ducă..nu vreau să intru în polemica aceasta..). 
          Biblia ne învață și ne îndeamnă să întrebăm tot mai mult de sănătatea celor din jurul nostru și chiar să le urăm să aibe parte de sănătate. Voi lăsa câteva referințe, iar, mai apoi, voi încheia articolul cu câteva versuri aparținând lui Traian Dorz.

Geneza 43:27               Exod 18:7              Judecători 18:15               1 Samuel 17:22
                       Romani 16             2 Împărați 10:15                   Ezra 5:7

Poezia „Nu-i greu” scrisă de Traian Dorz se găsește aici (click)

0 comentarii:

Trimiteți un comentariu